Wat kost een videoproductie bij Moker Media?
Quanta costa? Logische vraag. Videoproducties zijn er in alle soorten en maten. En dus ook in alle prijsklassen. Het is lastig om één prijs te noemen voor ‘een video laten maken bij Moker Media’. Want ieder project is weer anders, en vraagt dus ook een andere aanpak.
Maar we houden zelf ook niet van websites waar helemaal niks wordt gezegd over geld.
Dus hier komt ‘ie!
Wat kost een film bij Moker?
We hebben we hieronder wat vanaf-prijzen voor je verzameld. Deze prijzen houden rekening met een minimale tijdinvestering. Maar ook de minimale kwaliteit waar de voor staan bij Moker.
Fotografie – vanaf 249,-
Videoportret – vanaf 1999,-
Mini-documentaire – vanaf 4999,-
Brand video – vanaf 2499,-
Alle prijzen zijn exclusief btw.
Kosten versus investering
Wat belangrijker is dan de prijs, is wat het je oplevert. En: wat kost het je als je het niet doet? Hieronder wat eerlijke vragen om jezelf (en je organisatie) te stellen:
Impact
Wat gebeurt er als je boodschap niet (goed) verteld wordt?
Mis je hierdoor kansen op draagvlak, financiering of het bereiken van je doelen of doelgroep?
Zit je verhaal nu ‘vast’ in documenten of hoofden, terwijl het juist gezien moet worden?
Hoe goed kan een film je nu helpen om sneller mensen mee te krijgen? Intern of extern?
Return on investment
Wat moet deze videoproductie minimaal opleveren om het voor jou de moeite waard te maken?
Heb je één hoofddoel, of kun je de video op meerdere manieren inzetten?
Is de investering die je nu doet ook over 1 of 2 jaar nog waardevol?
Organisatie
Heb je intern de capaciteit om actief met een video aan de slag te gaan (en zo mogelijk ook kosten te besparen)?
Past het format video bij je doel en doelgroep? Of heb je eigenlijk iets anders nodig, zoals fotografie, tekst of animatie?
Misschien moet je nog even wachten als:
Jullie nog geen duidelijke boodschap of doelgroep voor ogen hebben (maar daar kunnen we je bij helpen)
Je echt geen tijd of energie hebt om ermee aan de slag te gaan: een samenwerking vraagt tijd.
Je geen mogelijkheden hebt om de video te tonen aan je doelgroep. Een film moet gezien worden, distributiekanalen zijn daarvoor essentieel.
Twijfel je nog of video wel het juiste middel is? Zou zomaar kunnen. Plan een vrijblijvende intake met Jackie of Marleen, dan denken we eerlijk met je mee. Ook als het antwoord ‘nee’ is.
Waar zit Moker op de schaal van goedkoop tot duur?
Twijfel je tussen een bureau en een freelancer, dan is de freelancer vrijwel altijd goedkoper. Maar vaak ook minder flexibel, met minder expertise. Moker is een bureau: meerdere expertises onder 1 dak, met veel flexibiliteit. En onze prijzen liggen heel gemiddeld, blijkt uit landelijke benchmarks.
Zijn we dan per definitie duur? Nee hoor. Wat bij het ene bureau vijf uur kost, doen wij misschien wel in twee uur. En andersom valt er ook vast iets te vinden dat bij ons langer kost dan bij de concurrent. Het feit is dat er overal op een andere manier gewerkt wordt, en er dus anders wordt omgegaan met je beschikbare budget.
We denken wel dat wij iedere euro waard zijn, en ook benutten.
Hoe dat komt?
Prijs versus kwaliteit
Prijs en kwaliteit gaan niet altijd hand in hand. En wat voor de één ‘kwaliteit’ is, kan voor een ander totaal niet werken. Daarom doen wij alles op maat. En dus is het belangrijk dat we eerst met je in gesprek gaan: wat heb je nodig, waar zit voor jou de meerwaarde, en hoe kunnen we een samenwerking aangaan die maximaal waardevol is voor jóu?
Waar gaan de kosten in zitten?
Het aantal draaidagen (inclusief reisdagen of voorbereidende interviews)
Montage (vooral bij meerdere versies, langere video’s en story design)
Regie & productiewerkzaamheden vooraf
Huur van locaties of bijzondere apparatuur
Correctierondes of maatwerk in vormgeving
Wat hoe dan ook altijd geldt: door vooraf goed na te denken over de aanpak, voorkom je verrassingen. En wil je een zo efficient mogelijke productie, dan is dat altijd bespreekbaar.
Kun je ook besparen op een videoproductie?
Het simpele antwoord is ja, soms kan dat. De vraag is wel altijd of dat ook de kwaliteit van je videoproductie intact laat. Daarover gaan we graag in gesprek.
Er zijn wel manieren waarop we kunnen samenwerken. Een voorbeeld hiervan is de ondertiteling: die zouden jullie eventueel zelf kunnen maken.
Daarnaast hebben we het vaak over Duurzaam Draaien. Dat gaat niet over zonnepanelen en geen vlees meer eten (wel hele goede ideeën), maar over maximale waarde halen uit je draaidagen. Zodat alles lekker lang mee kan gaan.
Bijvoorbeeld:
Net even die extra interviewvraag stellen, zodat je die voor het archief hebt en een volgende draaimoment kunt besparen
Direct een tweede (kortere) versie opnemen, zodat je voor meerdere kanalen tegelijk schiet
B-roll verzamelen die je later opnieuw kunt inzetten en hergebruik van bepaalde beelden, of extra beeld schieten op de draaidag.
Laatste tip?
Ga voor een samenwerking die echt iets toevoegt aan jouw bedrijf or organisatie. Laat je niet meeslepen door de laagste prijs. Het belangrijkste is dat je kwalitatieve content hebt waarmee jij je doelen bereikt.
